Camstudio ialah satu software yang berguna untuk merakam skrin komputer.

Ia amat berguna untuk beberapa kegunaan:
1- ia merekod/rakam skrin komputer, termasuk pengajian yang diadakan melalui "sidang web". Kita boleh lihat semula rakaman selepas kelas. Jadi kita tidak akan ketinggalan jika sekiranya terpaksa menghabiskan masa yang lama "di tandas" sewaktu kelas sedang berjalan misalnya.

2-Boleh membantu rakan sekelas anda yang bermasalah untuk menyertai kelas dengan berkongsi rakaman tersebut.

3-Boleh simpan atau arkibkan rakaman sebagai rujukan. Mungkin pengajar akan berikan tips-tips penting dan kita lupa menyalinnya. Jadi dengan merakam kelas tersebut, kita boleh merujuk semula rakaman tersebut.

Camstudio ini amat berguna bukan sahaja kepada pelajar, malah juga kepada guru itu sendiri. Guru misalnya boleh merakamkan pengajaran yang akan dilakukan dan memindahkannya atau uploadkan ke dalam internet. Oleh itu, jika guru tersebut tidak dapat hadir ke kelas, sesi pengajaran dan pembelajaran tetap akan dijalankan seperti biasa walaupun tanpa kehadiran guru tersebut.

Melalui camstudio ini, saya telah mengaplikasikannya semasa melakukan presentation kursus Cell Biology. Alhamdulillah, nampaknya, ilmu ini membantu saya.

0 comments:

Post a Comment