SMARTBOARD adalah media penyampaian dan media informasi yang berasal dari Kanada yang memiliki kemampuan merakam sesuatu peyampaian termasuklah melakukan 'Conference Preentation'.

Fungsi utama smartboard adalah memindahkan fungsi PC/Laptop kepada board atau LCD. Apabila pada PC/Laptop terdapat keyboard atau papan kekunci, tetikus dan monitor, maka pada smartboard ini semua fungsi tersebut menjadi satu atau 'all in one'. Memiliki Virtual keyboard, mouse iaitu jari kita (taouchscreen) dan tentu sahaja board/ LCD pada smartboard sebagai monitor.

Dengan memiliki 4 pen dan satu pemadam digital, smartboard ini memudahkan kita melakukan persembahan seperti menggunakan papan putih biasa dan boleh disimpan ke dalam beberapa file seperti laman web(html).

Antara kelebihan smartboard ialah ianya mempunyai pengubah tulisan tangan menjadi tulisan teks pada komputer, pengubah tulisan tangan kepada bentuk gambar dan mempunyai cropping system.

Di UPSI, inilah pertama kali saya menggunakan smartboard. Penggunaan smartboard ini mampu menarik perhatian para pelajar. Insyaallah, saya akan menggunakan kaedah penyampaian seperti ini dalam sesi pengajaran nanti. Tidak sabar rasanya mahu bergelar seorang pendidik.

0 comments:

Post a Comment